Vad eldar jag med?

När jag röker använder jag just nu:

Björkved och Alspån. Jag tänder en brasa med björkved och denna får brinna rejält i första läget så att jag får upp en bra temp i stora kammaren.
När den har nått ca. 70 - 80 grader för fisk och ca. 100 - 110 grader för kött drar jag igen spjällen lägger på mer ved och fuktig alspån. I det läget brukar ugnen ligga på 220 - 230 grader.
Sedan är det bara att hänga med och kontrollera tempen beroende på vad du röker, och lägga in mer spån och ved så jag behåller en bra rök under hela processen.
Men det beror även på om jag vill ha lite eller mycket röksmak på maten så där har jag provat mig fram så att jag får det att smaka och lukta som jag vill, ju mer rök desto mer smak och tvärt om.
Så där får du prova dig fram så du får något som passar just dig ;-)

Sedan brukar jag prova med olika fruktträd som t.ex. äpple vilket ger en lite söt smak av just äpple.

Jag använder fuktig alspån när jag röker ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0