Hur gör jag när jag förbereder för rökning, jo så här ;-)

Saltlag för insaltning av kött och fisk när du ska röka:

Till kött tar du 1 liter Nitritsalt (finns hos en charkuterist t.ex. Robertsons) till 10 liter vatten, detta behöver inte kokas eller stå och mogna.

Spruta in i köttstycket med 2,5 cm. mellanrum och låt sedan köttet ligga i lagen och dra, kallt ett dygn, inte längre.
Ta upp, torka av och rök.

Till fisk tar du 7,5 dl. Nitritsalt till 10 liter vatten, låt den ligga kallt ett dygn, fisk behöver du inte spruta in något i.
Ta upp, skölj, torka av och rök. Använd med fördel fet fisk.

De här tipsen har jag fått av en arbetskamrat som är riktigt duktig på att röka, en bland de bättre skulle jag tro.
Tack Mats O ;-)

Så här blev det när jag rökte lite till Julbordet, Älg & Lax ;-)

Rökt Älg & Lax till Julbordet
Rökt Älg till Julbordet, se så fin den är ;-)


Kommentarer
Postat av: Sonen

mmm... Dom där bilderna får en att minnas och salivet att rinna! :p

2012-02-16 @ 15:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0